About

2024 degrees

La promotion Geneviève Pons célèbre 80 ans d’histoire et de créativité

Cette nouvelle édition des diplômes a une coloration particulière puisque l’école Camondo fête ses 80 ans cette année. Pour célébrer cet anniversaire majeur, les étudiants de 5e année ont souhaité rendre hommage à Geneviève Pons en associant son nom à leur promotion.

Geneviève Pons, née en 1924, a bénéficié des premiers enseignements de l’école Camondo qui, à sa création, portait le nom de Centre d’art et des techniques. Cette école s’inscrit à l’époque dans une dynamique portée par l’Union centrale des Arts Décoratifs, qui accueille dès 1906, au Pavillon de Marsan, la Société des artistes décorateurs.

Fort d’un héritage et d’une culture remarquable, celle des décorateurs-ensembliers français, les enseignements dispensés aujourd’hui à l’école Camondo se placent à la croisée de l’art, de la technologie, des pratiques sociales et environnementales.

Les diplômés 2024 sont porteurs de ce bel héritage. 79 diplômé·es, c’est autant de regards et d’écritures créatives qui se dessinent. À travers le développement de leur recherche et de leur future pratique professionnelle, ils contribueront chacun à enrichir l’histoire et le rayonnement de l’école. Nous leur souhaitons succès dans leur activité future.

Michèle Dard,



Principal of the Ecole Camondo

Camondo School

The Ecole Camondo is affiliated with the institution Les Arts Décoratifs, comprising the MAD, Musée des Arts Décoratifs, the Musée Nissim de Camondo and the workshops of the Carrousel and the Ecole Camondo.

It trains interior architects and designers in Paris and Toulon and awards a state-approved degree equivalent to master’s level. Over a 5-year course, teaching spans the wide spectrum of professions covered by these disciplines, at the intersection of art, economics, technology and social and environmental practices.

The Ecole Camondo, be it in Paris or in Toulon, welcomes its students far beyond the physical spaces of each of these two sites, into a vast network, a constellation of academic partners, businesses or institutions, expertise and thought.

The Board of Examiners

A degree in interior design is achieved through the special relationship that is established between teachers and students.

A relationship of collaboration, trust and discussion that builds from one session to the next in the unique setting of tutorials: guidance provided by eight set-subject teachers, five free-subject teachers and five dissertation teachers.

Some are architects, designers, scenographers or interior designers; others are theoreticians, writers or historians of architecture and design; and some work in the grey areas between definitions and cannot be categorised.

All of them share a passion for passing on knowledge; they do everything in their power to guide their future peers through to completion of a course, with the award of a degree, the result of everyone’s dedication and efforts. In addition, there are professionals, experts, specialists, those you might call externally qualified figures, who are just as involved when it comes time for oral presentations.

They provide a discerning, fresh perspective, on the results of long months of work. They are professionals of architecture and design, teacher-researchers, experts involved in the world of creation or members of the institution chosen for the purposes of exploration for the 2018 set subject: journalists and management in the Le Monde group.

This great team makes up the board of examiners. Drawing on the diversity and complementarity of its members, the board receives, assesses and approves the work, not of one year, but of an entire five year-long course. And as each board has its own personality, you might say that this one was demanding and critical; in short, it was an excellent board.

We thank all its members.

Topics

Accor Design Awards / Sofitel

À l’occasion des 60 ans de la marque Sofitel (groupe Accor), les étudiant·es sont invité·es à réfléchir et à créer une expérience hôtelière contemporaine et durable, bordée d’un service personnel et sur-mesure. Le défi est de mélanger l’héritage et la modernité de la marque pour fournir un concept de design innovant, faisant écho à l’histoire de l’hôtel.

L’objectif est celui de rappeler que Sofitel est l’emblème de l’art de vivre hôtelier à la française qui s’associe à l’énergie et à la passion de son quartier, en tout lieu dans le monde, sans jamais oublier ses racines. Respecter l’héritage de la marque tout en garantissant ses spécificités et les personnalités locales par le biais du design et de la communication : une réflexion prospective qui a rythmé la première étape du diplôme 2024.

Le travail mise à redéfinir les usages et le design de l’espace du lobby d’un hôtel de luxe Accor en animant le parcours de l’hôte grâce à un design immersif, contemporain et conscient.

Le Refuge

Situé sur la commune de la Seyne-sur-Mer, le Cap Sicié est un massif forestier qui s’étend sur plus de 1 600 hectares. À partir d’une analyse du site et autour de ruines existantes, les étudiants conçoivent un refuge comportant des espaces d’accueil, de restauration ou d’hébergement, de soin…

La construction doit être originale et générer le moins d’impact possible, tant dans les choix de matériaux, que dans sa conception, son montage, sa consommation d’énergie, son autonomie, une faible altération sur l’environnement d’accueil. L’intervention de l’architecte d’intérieur incarne une réintégration douce et raisonnée d’un module de vie et d’habitation dans un environnement naturel. Les solutions proposées sont justes et audacieuses pour constituer un véritable manifeste d’une nouvelle manière d’occuper un espace.

Teachers

Set Subjects

  • Martine Bedin
  • Emmanuel Bénet
  • Arnauld Blanck
  • Stéphane Bureaux
  • Elise Fouin
  • Jean-Louis Fréchin
  • Marco Mencacci
  • Patrick Nadeau
  • Joseph Nasr
  • Vincent Tordjman
  • Evangelos Vasileiou

Outside School Members

Set Subjects

  • Hélène Aguillar
  • Matali Crasset
  • Stéphane Dégoutin
  • Sophie Foillard
  • Dominique Jakob
  • Fabrice Knoll
  • Marion Mailaender
  • Aurélie Sarallier

Teachers

Free Topics

  • Martine Bedin
  • Emmanuel Bénet
  • Arnauld Blanck
  • Stéphane Bureaux
  • Elise Fouin
  • Jean-Louis Fréchin
  • Marco Mencacci
  • Patrick Nadeau
  • Joseph Nasr
  • Vincent Tordjman
  • Evangelos Vasileiou

Outside School Members

Free Topics

  • Ruedi Baur
  • Laurent Berger
  • Johan Brunel
  • Javier Fernandez Contreras
  • Yvon Figueras
  • Max Flageollet
  • Pierre Gonalons
  • Pascale Hanoka Boulard
  • Iza-Menni Laaberki
  • Laurent Massaloux
  • Dereen O' Sullivan
  • Cloé Pitiot
  • Jean-Dominique Secondi
  • Olivier Vadrot
  • Dimitri Zephir
  • Sophie Boone
  • Claire Brunet
  • Pierre David
  • Pascale Hanoka-Boulard
  • Dorothée Melichzon
  • Chloé Nègre
  • Yvann Pluskwa
  • Eve Sfezel

Teachers

Free Topics

  • Jean-Baptiste Auvray
  • Martine Bedin
  • Emmanuel Benet
  • Charlotte Juillard
  • Marina Khémis
  • Marco Mencacci
  • Bernard Moïse
  • Patrick Nadeau
  • Vincent Tordjman
  • Evangelos Vasileiou

Outside School Members

Free Topics

  • Marine Ballestra
  • Emmanuel Berard
  • Mathieu Berteloot
  • Lauren Boulay
  • Emmanuel Brelot
  • Clémentine Chambon
  • Régine Charvet Pello
  • Bjorn Dalhström
  • Cyril Feb
  • Yvon Figueras
  • Youssouf Fofana
  • Elise Fouin
  • Pierre Gendrot
  • Marie Godfrain
  • Pierre Gonalons
  • Dominique Jakob
  • Tony Jouanneau
  • Iza-Menni Laaberki
  • Philippe Lê
  • Inge Linder Gaillard
  • Piero Manara
  • Laurent Massaloux
  • Chloé Negre
  • Laurence Perillat
  • Guillaume Rolland
  • Jean-Dominique Secondi
  • Stéphane Torres
  • Charlotte Vuarnesson
  • Laetitia Wolff

Dissertations

Degrees at the école Camondo cover three main areas of study: Set design, Spaces for tomorrow, New interior designers and underpinning seven themes: environmentally-friendly transition, transforming what exists, towards the outer world, societal issues – social commitment, scenography (ies), expertise new craftsmanship, care.

Embracing a free subject requires students to define an area, identify an issue, find a sponsor, come up with a programme, list limitations, implement a method and develop a project, keeping all aspects under control, while reducing any difficulties, whether we are talking about furniture, objects, spaces, uses or all of the above, anticipating every detail of the materials used. All challenges and approaches, from those who seek and experiment, those who build within the existing framework and those who stage live performing arts to those who invent the services of tomorrow.

These subjects are often associated with work constructing a well-founded, documented, critical and self-aware rhetoric that each student had to develop in writing their dissertation. It is patient, year-long work also culminating in the production of a written document, quite often an artefact in its own right, the quality of its layout rivalling the pertinence of its contents.

Work that is the crowning achievement of five years of study, the legitimate imprint left by five years of work, sharing and creation?; for every student, every year, from every class.

Teachers

Dissertations

  • Jean-Pierre Constant
  • Aurélien Fouillet
  • Laure Fernandez
  • Manolita Freret Filippi
  • Mayalène Guelton
  • Aleksey Sevastyanov
  • Julien Verhaeghe

Outside School Members

Dissertations

  • Armand Behar
  • Claire Brunet
  • Emmanuel Delille
  • Carolina E. Santo
  • Béatrice Grondin
  • Anyssa Kapelusz
  • Anyssa Kapelusz
  • Victor Meesters
  • Agnès Rannou